Är det inte dags för Sussie Berger att svara nu?

Socialdemokraten Sussie Berger tog sig tid att kritisera vårt enkätutskick och förklarade detta med att hon ville granska granskarna.  Det var ett utmärkt initiativ som tar oss några steg närmare maktbalansidealet där makten inte koncentreras till en enda aktör utan sprids till flera. Tyvärr vart det inte mycket till granskning.

Trots att hon har tagit sig tid till att kritisera har hon inte tagit sig tid till att besvara våra frågor. Hennes frågetecken är uträtade dels under hennes bloggs kommentarsfält och dels på vår blogg där vi tydliggjort vår hantering av enkäten.

Hennes misstankar om att vi inte ska kunna granska socialdemokrater på ett neutralt sett kan hon genom en enkel förfrågan till de vänsterpartister och miljöpartister som valt att besvara våra landstingsfrågor få undanröjda. Fråga dem helt enkelt om de anser sig orättvist behandlade av Brukskapitalisterna. Namnen på kandidaterna finns att hitta om du öppnar länken här ovan.  

Ett intressant resonemang om skattesänkningarna erbjuds av Berger i ett av hennes inlägg.

Hon skriver: "Kan inte sluta förundras över vissa borgares retorik. De fortsätter att påstå att det är låginkomsttagarna som tjänat mest på skattesänkningarna.

Att de som tjänar 100 000 kr/år har fått en skattesänkning med 7,7 % och de som har en årsinkomst på 400 000 kr/år ”bara” fått en sänkning på 4,5 %. Underförstått ”ha, ha där fick ni sossar”

Jag vet inte men när jag gick i skolan och lärde mig räkna fick jag lära mig att 18 000 kr är mer än 7 700 kr. Rätta mig om jag har fel.  (4,5 % av 400 000 kr är 18 000 kr medan 7,7 % av 100 000 kr är 7 700 kr)

Personligen tycker jag att det är bättre att redovisa faktiska siffror istället för %. Vid avtalsrörelser (löneavtalen) så slängs det med % hit och % dit."


Med ett sådant resonemang är det aldrig möjligt att sänka skatterna utan att förvärra den för samhällsekonomin skadliga progressiva skatteskalan. Hon har dessutom fel i att det är bättre att räkna i kronor eftersom procentförändringar säger mer om hur mycket handlingsutrymmet ökar för varje inkomstnivå. Att ge 1 000 kr. i sänkta skatter till låginkomsttagare betyder mycket mer än om man ger 1 000 kr. i skattesänkning till en höginkomsttagare. För att ge en mer rättvis bild av vad skattesänkningen betyder för varje individ är procenträkning det enda rätta.

Men än mer intressant är att hon, till skillnad från alla andra socialdemokrater som begagnar sig av denna retorik, faktiskt jämför detta med fackförbundens lönekrav som sätts i procent. Jag utgår från att Berger är konsekvent och kräver av fackförbunden, börja här i Avesta, att de ska börja ställa sina lönekrav i kronor i stället för i procent.

För övrigt är det roligt att Socialdemokraterna själva går in i fällan och vill sänka skatterna mer för pensionärer med höga inkomster än pensionärer med lägre inkomster. Guuud, så orättvist...

/Fredrik Runebert

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0