Vänsterpartisten Göran Johansson besvarar landstingsenkäten

Vänsterpartisten Göran Johansson är från Säter och återfinns på femte plats på landstingslistan.

Han påpekar att hans e-postadress finns tillgänglig på Säters kommunsida vilket jag inte tänkte på. Jag sökte i stället efter hans adress på Vänsterpartiets hemsida. Nog för att jag tycker att partierna borde kunna serva sina väljare med att publicera kontaktuppgifter på deras hemsidor, men rätt ska vara rätt. Vänsterpartiet får några extrapoäng för att de har officiella e-postadresser. Men notera att detta på långa vägar gäller avestakandidaterna. De är riktigt urusla på tillgänglighet.

Vad är din viktigaste politiska fråga?

Min viktigaste fråga är skolan. Det är skolan som skall skapa förutsättningar för våra ungdomar att möta en oviss framtid. Det är själva fundamentet till allas vår framtid.

Hur ser du på privatiseringar och offentliga upphandlingar av vårdverksamheter?

Jag är tycker inte om att lägga sådana frågor i händerna på en privat marknad.
Sådant som har med människors trygghet och välfärd att göra bör skötas av staten.
Man ska inte kunna tjäna pengar på människors olycka.

Dessutom är det min uppfattning att för att garantera en likvärdig vård i hela landet bör den frågan läggas på statlig nivå.

Bör landstingsskatten sänkas, höjas eller vara oförändrad? Varför?

Landstingsskatten är hög som den är så den bör inte höjas. Men jag tror att man bör se över vilka frågor som skall hanteras av Landstinget.

Kan landstinget Dalarna effektivisera sina verksamheter? Hur?

Jag är helt övertygad om att det finns effektiviseringar att göra.
Men jag är inte insatt nog för att avgöra vad som skulle vara bäst.

Vad har du för visioner och förbättringsförslag för vården?

Min vision om sjukvården är att alla ska kunna få en personlig kontakt med en läkare.
Jag vill se ett sjukvårdssystem där alla är lika värda. Tyvärr idag så tas det ekonomiska hänsyn när man ska behandla.

Jag vill även se tandvården införd under sjukvården. Varför ska tänderna inte anses höra till kroppen?

Vad har du för inställning till att landstinget finansierar kultur och folkhögskolor?

Det tycker jag är bra. Men egentligen spelar det ingen roll vem som finansierar.
Kultur och folkhögskolor är ett viktigt inslag i vårt samhälle och gör en viktig insats.
Så om det är staten eller landstinget som finansierar spelar egentligen ingen roll för i slutändan är det ändå vi samhällsmedborgare som finansierar det solidariskt.

MVH
Göran Johansson
Vänsterpartiet Säter

---

Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0