Moderaten Sara Randströms svar på enkäten

Först ut att besvara Brukskapitalisternas enkät inför valet 2010 är moderaten Sara Randström som står på sjätte plats på moderaternas kommunvalslista.



Sara Randström:



Vad bör Avesta kommun ha för profil?

Jag anser att den vi har är bra och fullt tillräcklig.


Vad är din viktigaste politiska fråga?

Min viktigaste fråga är att Avesta ska vara en attraktiv kommun för privatpersoner och företag.


Hur ska företagsklimatet bli bättre i Avesta?

Ett sätt är att förbättra infrastrukturen in och ut från kommunen. För de företag som etablerar sig i kommunen och har sin marknad helt eller delvis utanför kommunen är det viktigt att tillgodose deras transport- och resebehov. För handeln är det på samma vis viktigt att ha en hög tillgänglighet för alla deras kunder. Men det är också viktigt att privatpersoner som jobbar utanför kommunen, vill och har möjlighet att etablera sig i Avesta.


Vad anser du om att införa utmaningsrätt inom Avesta kommun?

Jag tycker att det kan vara bra och vitaliserande för den kommunala verksamheten att konkurrensutsättas så länge kvaliteten bibehålls, men anser att man måste ha långsiktiga, hållbara lösningar för att inte öka kostnaderna för skattebetalarna.


Hur ser du på privatiseringar och offentliga upphandlingar?

Jag är generellt positivt inställd till privatiseringar.


Hur ser du på att privatisera gymnasieskolan och äldreboenden?

Jag ser inga problem med detta så länge kvaliteten och tillgängligheten för samtliga nyttjande inte påverkas negativt.


Vad är din inställning till friskolor? När kommer du att säga nej till friskoleetableringar?

Då jag inte är övertygad om att kvaliteten för elever och personal kan garanteras och om det skulle innebära väsentliga kostnadsökningar/kvalitetsförsämringar för den kommunala skolan eller ökad segregering i samhället.


Hur ser du på att Avesta kommun bedriver verksamheter som konkurrerar med privata företag såsom gym och solarium?

Så länge den kommunala verksamheten inte bedriver prisdumpning har jag inget problem med det. Konkurrens är något positivt både för privata och kommunala verksamheter.

Ska Avesta kommun bedriva djurparker?

Jag tycker att djurparker, speciellt i den nya form som Avesta kommuns djurpark nu har, innebär ett mervärde till kommuninnevånarna. På lång sikt tycker jag att det borde kunna finnas privata intressenter, men ser inte något problem att kommunen äger det.


Bör kommunalskatten sänkas, höjas eller vara oförändrad? Varför?

Jag tycker frågan om vad vi får för vår befintliga skatt är en viktigare fråga än om vi ska sänka eller höja kommunalskatten. Jag bibehåller gärna skatten på befintlig nivå och ser till att snöröjningen fungerar bra eller att barnen har en meningsfull tillvaro hellre än att jag sänker skatten bara för att ha en låg skatt.


Kan Avesta kommun effektivisera sina verksamheter? Hur?

Det är svårt att ge ett generellt svar på denna fråga.


Vad har du för visioner och förbättringsförslag inom den sociala omsorgen?

Mitt mål är att de som nyttjar den sociala omsorgen ska vara nöjd med den kvalitet och utbud som finns.

___

Vi på Brukskapitalisterna tackar hjärtligt för svaret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0