Piratpartisten Hanna Dönsberg betonar den personliga integriteten

Hanna Dönsberg innehar 15:e plats på Piratpartiets riksdagslista.




1.        Vad är den viktigaste frågan för dig och ditt parti?

Vi fokuserar på integritet, kultur och kunskap. Personligen är jag mest engagerad i att bevara rätten till personlig integritet.


2.        Hur ska företagsklimatet bli bättre?

Piratpartiet vill förnya patentsystemet och upphovsrätten, så att samhället får möjlighet att genom innovation föras framåt. Här finns en enorm möjlighet för småföretagare, som sällan har råd eller tid med gamla distributionssystem och patentjurister. Jag tror dessa förändringar kommer leda till att företag samarbetar mer, med varandra och med sina kunder. Att vara ett företag att lita på, i kombination med att ständigt utvecklas med sin kundgrupp, kommer premieras. De som tänker kvantitet och billigast produktion kommer konkurreras ut.


3.        Är Lissabonnfördraget bra eller dåligt? Varför?

Lissabonfördraget är i merparten dåligt. Det är bra att EU-parlamentet får mer makt, men den ska vara gentemot kommissionen och ministerrådet, och inte gentemot svenska riksdagen. Vår riksdag är folkvald, det är inte EU-kommissionen och inte heller ministerrådet. I och med Lissabonfördraget får också EU-parlamentet inte bara mer makt, utan en bredare makt, vilket gör att de demokratiska beslutsprocesserna ligger alldeles för långt ifrån dem de berör. EU ska samarbeta i frågor som människosmuggling, inte bestämma över hur stora gurkorna som odlas i Sverige ska vara.


4.      Är det svenska skattetrycket för högt eller är skattetrycket bra som det är? Varför?

Mitt parti tar inte ställning i frågan.


5.      Bör svensk arbetsrätt reformeras? Varför?

Mitt parti tar inte ställning i frågan.


6.      Vad är er inställning till arbetskraftsinvandring respektive flyktingmottagning?

Mitt parti tar inte ställning i frågan.


7.      Finns det behov att förändra sjukförsäkring och a-kassa?

Mitt parti tar inte ställning i frågan.


8.      Vad är den effektivaste metoden för att minska miljöhoten?

Avskaffandet av miljöpatent är ett viktigt steg i utvecklingen.


9.      Vad är din inställning till vår nuvarande försvarspolitik?

FRA-lagen bör ändras. Försvaret ska lägga sina resurser på att finna hot, inte på att övervaka alla medborgare.


10.  Ser du några integritetsproblem med FRA-lagen, datalagringsdirektivet och IPRED? Var drar du gränsen för individens integritetsskydd?

Jag ser stora rättssäkerhets- och integritetsproblem med de uppräknade lagarna. En oskyldig medborgare bör få ha sin anonymitet och sitt privatliv ifred, dessutom bör fildelning av privat karaktär vara lagligt.


11.  Vad anser du behöver göras för att minska brottsligheten och snabba på behandlingen av exempelvis ungdomsbrottslingar?

Mitt parti tar inte ställning i frågan.


12.  Många ungdomar hamnar hos kronofogden, vad anser du att man bör göra åt saken?

Mitt parti tar inte ställning i frågan. 

Hanna Dönsberg, riksdagskandidat Piratpartiet

---

Tack! 


Kommentarer
Postat av: Hanna Dönsberg

Tack själv! :)

2011-05-15 @ 02:38:46
URL: http://hannadonsberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0