Kandidatguide för väljare i Avesta

Den som ställer upp som kandidat inför ett val aspirerar på att få ett mandat från väljarna att representera dem i fyra år. Då är det inte för mycket begärt att de innan valet talar om vad de vill åstadkomma under den tidsperioden. En minoritet av kandidaterna har besvarat Brukskapitalisternas enkät och jag råder er väljare att kryssa för en av dessa kandidater, om ni väl har bestämt er för att rösta på det partiet.

De partier som har kandidater som tror på demokratiska värden är följande i kommunvalet:

Moderaterna:
Sara Randström
Ulf Berg
Marie Lenholm

Miljöpartiet:
Wojciech Nedzewicz

Vänsterpartiet:
Pia Aronsson

Moderaterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet kan vara stolta över att ha så demokratiska politiker som inser sin skyldighet att besvara väljarnas frågor. Övriga partier ska placeras i skamvrån! Har du som väljare bestämt dig för att rösta på något av dessa partier så tycker jag absolut att ni ska kryssa för dessa namn. Det ger rätt incitament till politikerna.

I landstingsvalet har kandidater i följande partier gjort sin demokratiska plikt:

Miljöpartiet:
Roland Söderberg
Wojciech Nedzewicz
Richard Holmqvist
Nils Gossas

Vänsterpartiet:
Göran Johansson
Solbritt Andersson
Pia Aronsson

Det här är skandallöst av de borgerliga partierna och Socialdemokraterna. Miljöpartiet och Vänsterpartiet kan dock räta på ryggarna ordentligt. Tidigare hade jag tänkt ge Miljöpartiet incitament att fortsätta den här vägen genom att rösta på dem. Men jag börjar bli något skeptiskt eftersom jag bara inte klarar av Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Å andra sidan tar det emot att rösta på en borgerlig kandidat som är så arrogant att de skiter i sina väljare. 

Inför riksdagsvalet finns svar från minst en kandidat av varje parti. Tyvärr valde kandidater från Folkpartiet, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet att helt rata vår enkät, troligen på grund av lättja. Jag har därför fått göra jobbet åt dem. 

Som tur är har folkpartisten Camilla Lindberg varit tillmötesgående och besvarat mail från mig angående hennes inställning till kvotering av föräldraförsäkring och vårdnadsbidrag. Hennes svar var till min belåtenhet och hon får utan tvekan min röst i riksdagsvalet.

På grund av den allmänt dåliga svarsfrekvensen har jag tvingats gå igenom Avesta Tidning och Annonsbladet för att se vilka kandidater som anstränger sig för att få ut sitt budskap. Om jag ska rösta på någon så ska det vara någon som åtminstone använder media för att skapa sig en politisk profil. De andra kandidaterna som förväntar sig att halka in på ett bananskal genom sin position på partiets lista borde bojkottas av Avestaväljarna. Anonyma namn som inte har presenterat sina värderingar, sin kompetens, sina idéer och konkreta förslag har inget i en demokratisk församling att göra.

Hjälp till att rösta fram de som tar sin kandidatur på allvar - Oavsett vilket parti ni röstar på!

/Fredrik Runebert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0