Ännu en piratpartist svarar

Bengt Jonsson finns på 18:e plats på Piratpartiets riksdagslista.

Hej
 
Du har ställt några frågor till alla kandidater på Piratpartiets riksdagslista Mitt. Här kommer mina svar. Uppdelat på partiets politik (som ofta inte finns på frågan) och så kort som möjligt om vad jag själv anser.
 
1. Vad är den viktigaste frågan för dig och ditt parti?

Svar: Dels utvecklingen mot ett samhälle, där alla övervakas antingen de misstänks ha gjort något eller inte. Den utvecklingen måste brytas. Och så måste det till reform av upphovsrätten, så att den inte kostar mer för oss alla i form av övervakning och rättsröta än nyttan den gör.
 
2. Hur ska företagsklimatet bli bättre?

Svar: Piratpartiet har ingen åsikt. 
 
3. Är Lissabonfördraget bra eller dåligt?

Svar: Det är dåligt, eftersom det gör EU ännu mindre demokratiskt än
tidigare.

4. Är det svenska skattetrycket för högt eller är skattetrycket bra som
det är? Varför?

Svar: Partiet har ingen åsikt. 
 
5. Bör svensk arbetsrätt reformeras? Varför?

Svar: Partiet har ingen åsikt.
 
6. Vad är er inställning till arbetskraftsinvandring respektive
flyktingmottagning?

Svar: Partiet har ingen åsikt, mer än att alla människors lika värde
är en självklarhet, oberoende av ursprung.

Personligen anser jag att den invandring som skett antingen som ren arbetskraftsinvandring eller ren flyktingmottagning har fungerat relativt bra. Medan integrationen av dem som invandrat utan att vare sig vara arbetskraft eller strikt flyktingar fungerat sämre. 
 
7. Finns det behov att förändra sjukförsäkring och a-kassa?

Svar: Partiet har ingen åsikt, mer än att integritetsfrågorna är viktiga när det gäller detaljerna.
 
8. Vad är den effektivaste metoden för att minska miljöhoten?

Svar: Partiet har ingen åsikt.

Personligen tror jag att något framförallt måste göras åt vårt samhälles beroende av transporter.
 
9. Vad är din inställning till vår nuvarande försvarspolitik?

Svar: Partiet har ingen åsikt

Personligen är jag kritisk till insatser i främmande land, eftersom det ökar risken för terrordåd i Sverige och minskar vår trovärdighet att vi själva vill försvara oss om vi skulle bli angripna. Jag vill se värnplikten återinförd och mera av "sega gubbar" tillbaka. Inte alla ägg i samma korg.
 
10. Ser du några integritetsproblem med FRA-lagen, datalagringsdirektivet
och IPRED? Var drar du gränsen för individens integritetsskydd?

Svar: Ja, jag (och Piratpartiet) ser stora integritetsproblem med de förslagen. Övervakning skall bara ske på misstanke, och inte slentrianmässigt av alla oskyldiga. Vad som anses vara "rent mjöl i
påsen" imorgon vet ingen. Men då kan det vara för sent.

11. Vad anser du behöver göras för att minska brottsligheten och snabba
på behandlingen av exempelvis ungdomsbrottslingar?

Svar: Partiet har ingen åsikt i frågan.

Personligen vill jag dels se satsningar på fängelserna för att minska risken för återfall. Och att vård/återanpassning av unga brottslingar blir ett statligt ansvar, inte som nu dumpas på kommunernas socialtjänster som då hamnar på dubbla stolar. Däremot är jag helt emot allmänna drogtester av barn under 15 år, om det inte finns misstanke. Också barn och ungdomar har rätt till integritet.
 
12. Många ungdomar hamnar hos kronofogden, vad anser du att man bör göra
åt saken?

Svar: Partiet har ingen åsikt.

Personligen anser jag att lånekulturen i vårt samhälle är hel fel. Nån gång måste alla skulder betalas tillbaka och man kan inte ta för givet att naturresurserna räcker till för evig tillväxt.
 
vänliga hälsningar,
 
Bengt Jonsson (nr 18 på Piratpartiets lista Mitt)

---

Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0