Valpejl!

SvT:s valpejl kan man kolla vilka riksdagskandidater och partier som står en närmast. Som vanligt får man ta sådana här valtester med en nypa salt, men de kan nog ge en viss fingervisning om var man hör hemma.

Mitt resultat blev följande:
1. Moderaterna 83 %
2. Centerpartiet 79 %
2. Kristdemokraterna 79 %
4. Folkpartiet 74 %
5. Sverigedemokraterna 62 %
6. Miljöpartiet 31 %
7. Socialdemokraterna 29 %
8. Piratpartiet 24 %
9. Feministiskt Initiativ 21 %
10. Vänsterpartiet 16 %

Det irriterar mig att Piratpartiet placeras sämre än Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Men till skillnad från SVD:s valtest är Piratpartiet åtminstone bättre placerad än Feministiskt Initiativ. I detta nämnda test blev jag folkpartist. I Valkompassen blev jag däremot moderat.

Jag är inte nöjd med att bli moderat, för det är det enda parti jag inte ens kan tänka mig att rösta på bland de borgerliga partierna. Fördelen med SvT:s test är att mina centersympatier blir mer gällande än i de andra testerna där Centerpartiet placerades som fyra. Lite underligt tycker jag också att Sverigedemokraterna har kommit femma i varje test som jag har gjort.

Tittar man på enskilda kandidater får jag moderaten Carl-Oscar Bohlin från Borlänge högst upp med 87 %. De tretton första placeringarna är alla moderater. Avestakandidaten Ulf Berg kommer på elfte plats. Först på fjortonde plats kommer en centerpartist vid namn Peter Helander, han är från Mora. Först på femtonde plats kommer folkpartisten Camilla Lindberg som är min favoritkandidat som jag just nu är övertygad om ska ha min röst i valet. Hon hade 77 %.

På sjuttonde plats kommer folkpartisten Bo Brännström från Folkärna. På nittonde plats återfinns centerpartisten Karl-Johan Petersson från Horndal.

Carl-Johan Rehbinder är den piratpartist som jag står närmast - 68 %. Sverigedemokraten Anna Hagwall har jag 73 % gemensamt med. Det kanske är LAS-frågan och frågan om rätten för papperslösa att få gratis vård på svenska skattebetalares bekostnad som gör mycket av det. Med centerpartisten Sofia Jarl har jag 70 % och med centerpartisten Kenneth Johansson har jag 67 % gemensamt med.  

Gör gärna testerna du med och avslöja gärna resultatet i kommentarsfältet nedan.

/Fredrik Runebert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0