Peter Hultqvist (s) pläderar för kreditgarantiföreningar!

Peter Hultqvist är förstanamnet på Socialdemokraternas riksdagslista i Dalarna. Eftersom många inte orkar svara på våra frågor så har vi börjat söka efter svaren på nätet.

1.      Vad är den viktigaste frågan för dig och ditt parti?

Sverige ska vara ett land där alla människor har en chans oavsett föräldrarnas bakgrund, inkomst och social status. Vårt land ska inte vara ett klassamhälle som delar upp människor och skiljer dem åt. I Sverige ska vi hålla ihop.

http://data.s-info.se/data_page/26/documents/Detta_tycker_jag_om_Sverige.pdf

Nu blir det socialdemokratins uppgift att se till att valrörelsen kommer att handla om hur arbetslösheten ska bekämpas och den sociala tryggheten värnas och utvecklas.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=44346


2.      Hur ska företagsklimatet bli bättre?

Ett växande problem för många små och mindre företag är tillgång till kapital för utveckling. Förändringar i förmånsrättslagen har försämrat lånemöjligheten för många småföretag. Detta har särskilt uppmärksammats i inlandet då bankernas värdering av säkerheter försämrat företagens lånemöjligheter. Detta är ett allvarligt problem, särskilt nu när stora grupper av företagare födda på 40-talet är på väg att bli pensionärer. Svårigheten med banklån försämrar möjligheterna för någon att ta över företagen vid generationsväxlingen.

Tillgången till riskkapital lyfts ofta fram som en förutsättning för entreprenörskap. Om vi definierar riskkapital som delägarkapital eller aktiekapital innebär det dock att den som går in med kapital i ett litet företag fort blir huvudägare. En företagare som har ett aktiekapital på 100 000 kronor blir i praktiken av med ”sitt företag” om en utomstående aktör går in med nytt kapital i företaget. Det vill inte de flesta företagare. Det är ju deras livs idé de skapat med företaget.

Det är därför det är så viktigt att det finns bra lånemöjligheter även för små företag. Med det regelverk som i dag styr bankernas bedömningar är det ibland svårt att klara möjligheten att via banklån finansiera företagen fullt ut. En väg att förbättra lånemöjligheten för företagen är att stödja utvecklingen och uppbyggnaden av kreditgarantiföreningar. Det är en global idé för lokal nytta.

Runtom i landet har kreditgarantiföreningar etablerats. Kreditgarantiföreningarnas syfte är att genom kreditgarantier, rådgivning och mentorskap stärka framför allt de små och medelstora företagen. Målet för föreningarna är att fungera som ett stödsystem, och det grundar sig på ett helhetsperspektiv där man bygger upp ett kompetensnätverk runt företagaren med bland annat mentorskap och rådgivning där kreditgarantin är en viktig del.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2008/09&bet=N269

Samhället som helhet måste ta ett ansvar för att stimulera kvinnor att bli företagare. Vi måste skapa bättre förutsättningar för kvinnor att starta företag genom bättre ekonomiska villkor och genom att stimulera nätverksbyggande. Vi måste också stötta befintliga kvinnliga företagare på olika sätt. I det sammanhanget måste man ha speciellt fokus på kvinnor med utomnordisk bakgrund.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=N275


3.      Är Lissabonnfördraget bra eller dåligt? Varför?

Irland har nu sagt nej till det s k Lissabonfördraget. Hade det ställts under folkomröstning i Sverige hade det säkert också blivit ett nej. En ny folkomröstning om EMU i vårt land skulle också sluta med ett nej. Var finns den fråga inom EU som klarar att möta en folkomröstning och det hela slutar med ett ja ?

Jag vet inte. Kanske någon annan vet. Men man ska ha klart för sig att Europa är en kontinent med olika språk, olika kulturer, olika religioner och traditioner. Därför finns det en tröghet och ett motstånd som riktas mot nya försök till överstatlighet. Misstron mot de argument och förslag politikerna presenterar finns tydligt.

Jag tror definitivt inte att vi ska lämna EU. Men vi måste betrakta samarbetet som just ett samarbete mellan nationalstater och inte ett bygge av Europas Förenta Stater. En hel del politiska företrädare drömmer om och agerar efter detta. Avståndet mellan dem och de som de representerar, d v s sin egen befolkning, är mycket stort.

Nu efter att Irland sagt nej så borde även högerregeringen i Sverige inse att oklarheterna kring svenska avtals suveränitet måste redas ut innan riksdagen behandlar Lissabonfördraget. Varför ska det vara så omöjligt att värdera hållfastheten i den svenska arbetsmarknadsmodellen högt ? Men det är väl som vanligt. Högern säger en sak, men gör en annan !

http://www.s-bloggar.se/l/dmm66/var-finns-den-eufraaga-som-klarar-en-folkomroestning-


4.      Är det svenska skattetrycket för högt eller är skattetrycket bra som det är? Varför?

Välfärden är viktigare än högerns skattesänkningar.

Straffskatten på pensionärer ska bort.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=43607


5.      Bör svensk arbetsrätt reformeras? Varför?

Vi gör samma prioritering som facken i avtalsrörelsen: först kommer rätten till heltid och att stoppa möjligheten att kringgå arbetsrätten med bemanningsföretag. Vi vill också ta bort undantaget av två personer i LAS. Detta är det undantag som används vid förhandlingar om uppsägningar. Bestämmelsen innebär att personer helt blir utan skydd. Så tänker vi fortsatt stå upp för arbetsrätten. Istället för ökade klyftor går vi socialdemokrater till val på att stå upp för trygghet som den enskilde arbetstagaren har i och med arbetsrätten.

http://www.dalademokraten.se/sida/id/113095/


6.      Vad är er inställning till arbetskraftsinvandring respektive flyktingmottagning?

Med billiga arbetskraftsinvandrare från andra kontinenter ska nu lönerna i Sverige pressas nedåt. Det och inget annat är kärnan i det förslag till ökad arbetskraftsinvandring som högerregeringen nu presenterar.

Varken AMS eller de fackliga organisationerna ska kunna lägga synpunkter på om det finns arbetskraftsbrist. Det blir arbetsgivarnas privilegium. Med enkelhet kan vi konstatera att regeringen angriper svenska löntagare på ännu ett område.

Detta förslag passar dessutom som hand i handske till de statssubventionerade hushållsnära tjänsterna. Det öppnar för att de rika till en billig penning, med arbetskraft från andra kontinenter, kan klara sin hemservice. Det hela är dessutom avdragsgillt från skatten. Strategin för hur låglönemarknaden ska fungera blir allt tydligare. På punkt efter punkt skräddarsyr högerregeringen lösningar för överklassen.

Det som sker är djupt utmanande. I kombination med den sänkta a-kassan så blir detta en press nedåt på lönerna. Vi kommer att få ett brett låglöneproletariat som behöver flera jobb för att försörja sig om detta fortsätter. Klassklyftorna ökar i högerns Sverige !

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=15615

Sverigedemokraterna har sina rötter i rasistiska rörelser. Partiet står för en åtskillnadspolitik där gamla och nya svenskar på olika sätt ska skiljas åt. Det går inte att ha ett system där vissa på grund av bakgrund, språk, religion eller hudfärg med automatik blir att betraktas som andra klassens medborgare. Historien är fylld av sådana exempel. Jag är övertygad om att detta inte håller. Ett fungerande samhälle måste ha allas lika värde som grund.

Däremot tycker jag att ansvaret för flyktingmottagandet i Sverige måste spridas. Om många flyktingar som fått uppehållstillstånd väljer att bosätta sig på en ort kan i dag inte någon myndighet sätta en gräns för vad som är rimligt. Det är inte rätt att vissa kommuner får ta ett mycket stort ansvar och andra inget.

Frågan blir i det närmaste patetisk när borgerliga krafter i Sveriges riksdag driver igenom amnestilagen. Med gråten i halsen vädjande man om amnestin.

Sedan sitter borgerliga kommunpolitiker runt om i landet och inte är beredda att ta emot flyktingar. Sådant är dubbelmoral! Det är en dubbelmoral som högeralliansen nu tar med sig in i regeringsställning.

http://data.s-info.se/data_page/26/documents/Det_finns_anledning_att_fundera_over_sverigedemokraterna.doc


7.      Finns det behov att förändra sjukförsäkring och a-kassa?

Det gäller att hitta en mänsklig hantering. Det går inte att tidsbestämma ett sjukdomsförlopp, säger Hultqvist.
Man ska inte som sjuk behöva oroa sig för den typ av prövning som görs nu.- Det nuvarande systemet som regeringen Reinfeldt riggat är en enda stark markering mot människor som är sjuka. Sjukdom ska inte leda till att man hamnar i arbetslöshet och utanförskap och rätt in det sociala.

http://www.dalademokraten.se/sida/id/132890/


Högerregeringen tvingade fram höjda  avgifter till a-kassan som en av sina första åtgärder. Det resulterade i att 500.000 personer lämnade a-kassan och blev utan ekonomiskt skydd vid arbetslöshet. Sedan ökade arbetslösheten. För många arbetslösa blev den enda utvägen att söka socialbidrag.

Nu lovar den rödgröna oppositionen att höja taket i a-kassan till 950 kronor. Dessutom ska avgifterna till a-kassan sänkas. Dessa båda besked välkomnas av många. Högerns försämringar har skapat rena mänskliga tragedier. Arbetslösa har upplevt sig som rejält tilltryckta och rent av mobbade av statsmakten.

Som sagt, en av högerns första uppgifter var att försämra a-kassan. En av en ny rödgrön regerings första uppgifter måste vara att restaurera a-kassan. Det visar en viktig skiljelinje mellan höger och vänster. Arbetslösa ska inte behandlas som andra klassens medborgare !

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=41681                                                                                                       


8.      Vad är den effektivaste metoden för att minska miljöhoten?

I verkligheten handlar det istället om att inse att klimatproblemen är ett hot mot mänskligheten. Nyliberalism och marknadstänkande fungerar inte i förhållande till miljöproblemen.

Högerpartierna har ingen trovärdighet i miljöfrågan. Statsministern själv gömmer sig bakom uttalanden om att USA och Kina måste gå i spetsen. Det är defensivt. Sverige har utmärkta förutsättningar att även i fortsättningen vara ett miljöpolitiskt föredöme. Spela inte bort de korten !

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=11463

Vi anser att torven är en mycket viktig energikälla och bör klassas som ett biobränsle. Därför bör torven ingå i systemet med utsläppsrätter.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2009/10&bet=MJ292


9.      Vad är din inställning till vår nuvarande försvarspolitik?

Det sker en successiv ökad satsning på såväl armé, flyg som marin i dagens Ryssland. Denna långsiktiga upprustning berör också Östersjöområdet. Det planerade bygget av en gasledning ökar Rysslands politiska, ekonomiska och militära intressen i Östersjön.

Gotland har ett strategiskt läge i Östersjön. Från svensk sida är det rimligt att markera en högre grad av militär närvaro på Gotland än vad som i dag är fallet för att visa på insikt om att den strategiska situationen återigen förändras och kräver nya prioriteringar. Det kan t.ex. handla om att inom försvarets totala ram pröva hur verksamheten på Gotland kan utvecklas, vilket bl.a. innefattar var övningar förläggs och hemvärnsorganisationens roll.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2008/09&bet=Fö246


10.  Ser du några integritetsproblem med FRA-lagen, datalagringsdirektivet och IPRED? Var drar du gränsen för individens integritetsskydd?

Vad ska hända med FRA-lagen ? Inom högerblocket finns en malande oro. Stora väljargrupper, inte minst bland ungdomen, vänder sig emot dem. Fredrik Reinfeldt försöker låtsas som om han öppnar en dörr för kritikerna. Men i verkligheten så är det ett spel för galleriet.

Inom centern mullrar det. Lösningen där tycks vara att inga "svenskar" får avlyssnas. Däremot går det bra med "utlänningar". Ja, vad säger man om dessa konstruerade nödlösningar för att framstå som litet bättre i opinionen.

Bland folkpartisterna finns en organiserad motståndsrörelse mot FRA-lagen och inom moderaterna skrivs det debattinlägg mot den.

Det enklaste för Reinfeldt vore att börja om från ruta ett, dvs tillsätta en parlamentarisk kommission och låta alla partier vara representerade. Men det kommer inte att ske. Prestigen sitter för djupt. Reinfeldts självförvållade plåga kommer därför att fortsätta.

Det kan hänvisas till riksdagsbeslut och utredningar men legitimiteten kommer inte att finnas. Regeringen får koka i sin egen soppa, medan debatten pågår ända in i nästa valrörelse. Den lever sitt eget liv. Reinfeldt har för länge sedan förlorat greppet.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=25599

När det gäller kameraövervakning på allmän plats har det dock varit svårt att få tillstånd med hänvisning till den personliga integriteten. Av den orsaken kan det finnas anledning att se över både gällande lagstiftning och gällande tillämpning av densamma i syfte att modernisera regelverket. En modernisering bör syfta till att underlätta möjligheten att använda övervakningskameror i brottsförebyggande syfte.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2008/09&bet=Ju244

(Vid en sökning på Ipred och integritet hittades inga uppfattningar).


11.  Vad anser du behöver göras för att minska brottsligheten och snabba på behandlingen av exempelvis ungdomsbrottslingar?

(Kunde inte hitta några uppfattningar om detta).


12.  Många ungdomar hamnar hos kronofogden, vad anser du att man bör göra åt saken?

Men konsumentpolitik är en välfärdsfråga och bör få komma högre upp på den politiska dagordningen, och kommunerna bör ge sina invånare bra kunskaper om konsumentråd.

Det förebyggande arbetet är något vi aldrig får glömma och att Konsumentverket är ett viktigt instrument i det.

Den nya skuldsaneringslagen som den socialdemokratiska regeringen lade fram gav steg åt rätt riktning, men fortfarande behöver man se över frågan om t.ex. evighetsgäldenärer. Det bör vara särskilt viktigt att se över regler för hur man kommer till rätta med äldre gäldenärers situation.

Vi har träffat äldre som har en svår situation och som har svårt att få sin situation att gå ihop.

Regeringen bör se över om KFM vid beslut om skuldsanering kan ta hänsyn till humanistiska faktorer, t.ex. ålder eller sjukdom. Det är rimligt att en människa som är gammal eller svårt sjuk och får en skuldsanering beviljad kan få en lägre återbetalningsgrad än i normalfallen eller annars en mer förmånlig behandling av sitt ärende med hänsyn till individuella faktorer.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=C337


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0