Marie Lenholm (m) månar om barn i behov av särskilt stöd

Marie Lenholm har tidigare varit oppositionsråd för Moderaterna i Avesta kommun men på grund av privata och tidsmässiga skäl lämnade hon över den posten. Nu återfinns hon på 32:a plats på partiets kommunlista.

---

1. Vad bör Avesta kommun ha för profil?

Det lades ned ganska mycket tid på att ta fram de profilområden som finns idag. Koppardalen, Outdoor och Sport. Jag tycker att de är bra men att vi borde ge dessa områden en riktig chans. Idag tycker jag inte riktigt att jag kan känna mig stolt över dessa idag då de inte har satts främst. Vi borde se till att vi kan vara stolta och visa upp vår kommun utefter dessa profilområden. Här behövs definitivt en satsning och ett fokus.


2. Vad är din viktigaste politiska fråga?
 
Barn som är i behov av särskilt stöd är min hjärtefråga. Grunden till välfärden är dock att det finns arbete vilket betyder att den viktigaste frågan är företagande.


3. Hur ska företagsklimatet bli bättre i Avesta?
 
En öppnare och ärligare dialog, ett större engagemang och en större förståelse för företagandet behövs! Det går inte att ha någon slags dubbelmoral vad gäller företagande. Det går inte att säga att man vill förbättra företagsklimatet samtidigt som man pratar om marknadskrafternas girighet... 


4. Vad anser du om att införa utmaningsrätt inom Avesta kommun?
 
Tycker det vore bra! 


5. Hur ser du på privatiseringar och offentliga upphandlingar?
 
Offentliga upphandlingar kan vara svåra då de kan kännas lite väl komplicerade och många gånger kanske "skrämmer bort" mindre, lokala företag. Tror också att kompetensen gör att den offentliga verksamheten har svårt att skriva underlag som gör att det inte alltid är priset som ska vara det avgörande. Tycker att privata alternativ till de offentliga verksamheterna vore bra. Konkurrens är bra och valmöjligheten ska finnas för människor med möjlighet att välja alternativ. 


6. Hur ser du på att privatisera gymnasieskolan och äldreboenden?
 
Jag välkomnar privata alternativ.


7. Vad är din inställning till friskolor? När kommer du att säga nej till friskoleetableringar?
 
Tycker det är bra med friskolor som utmanar kommunala skolor. Kommer inte att säga nej så länge de följer gällande lagstiftning.


8. Hur ser du på att Avesta kommun bedriver verksamheter som konkurrerar med privata företag såsom gym och solarium?
 
Jag tycker att det är fel.


9. Ska Avesta kommun bedriva djurparker?
 
Nej. Gissar att ni åsyftar Visentparken och tycker att den inte kan klassas som enbart en djurpark, men jag tycker vi behöver vara öppna för hur den ska användas i framtiden och hur den ska drivas.


10. Bör kommunalskatten sänkas, höjas eller vara oförändrad? Varför?
 
Kommunalskatten bör sänkas då det finns utrymme för det, då vi har en hög kommunalskatt i Avesta. 


11. Kan Avesta kommun effektivisera sina verksamheter? Hur?
 
Det är jag helt övertygad om, men det är en fråga som inte kan besvaras med några enkla rader. Här behöver vi hitta vettiga verktyg för att genomlysninga verksamheter, jämföra oss med andra och ta del av deras framgångsfaktorer. 


12. Vad har du för visioner och förbättringsförslag inom den sociala omsorgen?
 
Visionen för mig är att alla ska känna sig sedda och bemötas med värdighet när de på olika sätt är i behov av stöd.

Den sociala omsorgen innehåller flera delar men om jag tar några exempel så jag anser att vi bör bli bättre på att se barn i behov av särskilt stöd och använda oss av evidensbaserade metoder. Vi måste ha högre kompetens vad gäller att lyssna på barn.

När det gäller äldre behöver vi se över våra boenden och hitta nya alternativ. Vi behöver bli bättre på att lyssna på vad de äldre själva önskar.

Med vänlig hälsning
Marie Lenholm

---

Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0